ویتامین های زیبایی


 






 

غذاي زيبايي
 

بيشتر تحقيقات، حاکي از اين مطلب است که تغذيه، تاثير بسيار زيادي روي پوست، مو و ناخن افراد دارد و حتي اگر همه محصولات زيبايي را هم به کار ببريم ولي رژيم غذايي نامناسبي داشته باشيم، باز هم نتيجه نمي‌گيريم. البته هزينه زيادي براي خريد محصولات زيبايي صرف مي‌شود که ترکيب عمده آنها موادمغذي هستند که ما از يک رژيم غذايي صحيح روزانه دريافت مي‌کنيم.
موادي مثل بيوتين، تيامين، ريبوفلاوين، گلوکز آمين، اينوزيتول و ويتامين‌هايي مثل ‏A‏ و ‏E‏ و ‏C‏ که همگي در موادغذايي ما يافت مي‌شوند. پوست، مو و ناخن از پروتئين ساخته شده بنابراين دريافت مقدار مناسب پروتئين اهميت زيادي دارد. گوشت، ماهي، پنير، تخم‌مرغ، شير، حبوبات، غلات و سبزي‌هاي برگ سبز، همگي جزو مواد پروتئين‌دار هستند.

موادي که در زيبايي و سلامت پوست معجزه مي‌کنند:

‏ويتامين ‏A
 

پوست ساختمان پيچيده‌اي دارد و لايه‌هاي خارجي آن مرتب تجديد مي‌شوند. اين ويتامين، رشد لايه‌هاي پوستي را تحريک و باعث لايه‌سازي در آنها مي‌شود و در نتيجه پوست را نرم مي‌کند و اثري از پوست قبلي باقي نمي‌ماند. هر چه سن بالاتر مي‌رود، اين لايه سازي روند کندتري پيدا مي‌کند. بنابراين مصرف ويتامين ‏A‏‌ اهميت بيشتري پيدا خواهد کرد.
جگر، زرده تخم‌مرغ، شير، هويج، کدو و ميوه‌هاي زرد، سرشار از ويتامين ‏A‏ هستند.‏

ويتامين ‏E
 

ويتامين ‏E‏ در بسياري از محصولات آرايشي به کار مي‌رود و تاثير مثبت آن در ترميم پوست آسيب‌ديده، کمک به پوست براي جلوگيري از تاثير منفي آلودگي هوا و درمان آکنه، باعث استفاده فراوان اين ويتامين در اين محصولات شده است. از منابع مهم اين ويتامين مي‌توان به تخم‌مرغ، آجيل و دانه‌هاي روغني اشاره کرد.

‏ويتامين ‏C
 

پوست براي تشکيل کلاژن به ويتامين ‏C‏ نياز دارد چون اين ويتامين باعث بهبود زخم‌ها مي‌شود. از طرفي لايه اپي‌تليال پوست به ويتامين ‏A‏ و ‏C‏ نياز دارد تا منافذ پوست بسته نشود.

‏ويتامين‌هاي گروه ‏B:
 

اين دسته از ويتامين‌ها نقش بسيار مهمي در زيبايي پوست، مو و ناخن دارند.
ويتامين ‏B1‎‏ براي حفظ سلامت پوست مفيد است و ويتامين ‏B2‎، محافظي عليه آسيب‌هاي حاصل از راديکال‌هاي آزاد است که باعث آسيب به بافت پوست مي‌شوند و کمبود اين ويتامين، از بين رفتن حالت کشساني پوست و ايجاد چين و چروک را در پي خواهد داشت.
بسياري از پزشکان هم معتقدند ويتامين ‏B2‎‏ تاثير بسيار زيادي در درمان شوره سر و کاهش ريزش مو دارد و بيشتر در شير، تخم‌مرغ، گوشت، ماهي، اسفناج و غلات يافت مي‌شود.
بيوتين هم از خانواده ويتامين‌هاي ‏B‏ محسوب مي‌شود و کمبود آن، ريزش مو را در پي دارد و از عوارض ديگر آن مي‌توان به خشکي و فلسي شدن پوست و شکننده شدن ناخن اشاره کرد.
ويتامين ‏B5‎‏ به ويتامين جواني و زيبايي معروف است و به طور معمول در نرم‌کننده‌ها و شامپوها به کار مي‌رود و به شفافيت و درخشندگي پوست کمک مي‌کند. از طرفي اين ويتامين به همراه اسيد فوليک مي‌تواند از سفيد شدن موها و حتي ريزش آنها جلوگيري کند. فوليک اسيد از ديگر ويتامين‌هاي گروه ‏B‏ است که براي سلامت پوست، مو و ناخن ضروري است و جگر، گوشت گوساله و سبزي‌ها، سرشار از اين ويتامين‌اند.‏

روي و سلنيوم:
 

اين دو ماه معدني، باعث سلامت پوست و مو مي‌شوند. سلنيوم که به ماده ضد پيري مشهور است، در ترميم بافت‌ها نقش دارد. روي و اسيدهاي چرب ضروري هم محافظي در برابر شوره سر و خشکي پوست سر هستند.
گوشت، جگر، تخم‌مرغ و غذاهاي دريايي، غني از اين دو ماده‌اند. باور نادرستي وجود دارد که وجود لکه‌هاي سفيد روي ناخن با کمبود کلسيم ارتباط دارد اما بايد بدانيد که مانيکور کردن زياد و کمبود روي، باعث ايجاد اين لکه‌ها مي‌شود.

‏آب :
 

با نوشيدن آب، صاحب پوستي نرم و لطيف خواهيد شد. سعي کنيد روزانه شش تا هشت ليوان آب بنوشيد.‏
منبع:www.salamat.com